torsdag, september 16

tiden går...

Nu har ytterligare lite tid passerat... dagarna går... Och jag har inte jobbat på något jätte spännande. Har stickat lite provlappar som jag tyckte blev fina. Det är faktiskt riktigt roligt att testa på olika mönster utan att det behöver bli något specifikt av det. Trodde jag aldrig!

Har återbrukat lite till. Vänta lite till så ska ni få se resultatet. Jag går ju igång på det där med återbruk, egentligen är det materiallära vi har men vår lärare gör det så kreativt för oss och jag njuter. Kanske inte mitt val av tyg och material men det är kul att så förutsättningslöst få göra något, får tänka ut en ide och genomföra. Vi fick en påse med material, till två personer, som vi skulle göra två olika väskor av. Det ska bli kul att se hur olika saker man kan göra med samma grundmaterial.

Detta var vad vi fick:
1 bit vitt linne tyg
1 blommig klänning, elastisk
1 större bit vinrött tyg
1 dragkedja
1 armband
1 lås
1 träknapp

Veckans händelse än så länge har varit linberedningen. Åkte ut till en gammal lade en bit utanför Linköping, till "Östgötalin" som det kallades. Fick information om hur hela linproduktionen går till. Från odling, skörd, torkning, röta (mark och vatten), hur man sen bereder det för att kunna spinna och sedan väva. Riktiga eldsjälar var det. En var så galen i lin att jag nästa självmant gick och ställde mig i skamvrån för att jag tänker ha bomullsvarp i mina handdukar istället för att göra hellinne handdukar... så ni kan ju föreställa er deras passion! Men det var en kvinna som nog jobbat med detta större dela av sitt liv, hennes kunskap var enorm och det märktes att hon var lite som en guru för de andra. En kvinna ville inte ge upp trots att hennes kropp ville det, så hon tog sig dit ändå!






Och sist men inte minst så shoppade jag på loppis i lördags och hittade dessa underbara tapeter. Ska iväg på en liten väldigt basic kortkurs i bokbinderi på lördag. Ska se om jag kan göra något fint med dem. Återkommer med resultat.

Tror visst alla bilderna kom lite huller om buller, men ni får ha överseende. Klockan är mycket och jag ska upp tidigt och se min bror på TVs Nyhetsmorgon imorgon, han ska de oss alla middagstipset och laga tapas i direktsändning. Det är en syster sprängfärdig av stolthet som nu går och lägger sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar