lördag, oktober 16

Påbörjade och avslutade projekt

Påbörjade och avslutade projekt kan vi kalla detta inlägg.

Min handduksväv är nu nerplockade. Tack vare kiroprakterna tog det mig ca 3 dagara att väva handdukarna medans förarbetet tog ca 2 veckor pga av ryggvärk. Här ser ni början på väven:





Mitt fria broderi, en kudde till en prinsessa är äntligen färdig. Tyget den är borderad på har jag inte vävt, men istället gjort i lappteknik. Sydde ihop det hela till ett kuddfodral, gjorde till och med en innerkudde efter måtten på fodralet som jag stoppade så att det skulle passa perfekt. Titta här! (Ha nu i åtanke att damen ifråga är 7 år gammal)



Vi ska ju även göra ett bygdebroderi som det kallas. Hade ingen aning om sånt här innan jag började denna kursen... man lär så länge man lever. Såklart fastande jag för Skånskt yllebroderi. Men vad ska jag ha det till? Känner inte för en tavla på väggen liksom. Sen kom jag på det, jag kan brodera på ett par yllevantar. Hade inga såna, ville inte köpa några heller så jag fick helt enkelt sticka ett par.



Sov hemma hos några vänner sist jag var i Malmö. De har en jättefin vägg i deras hall med fina broderier, pärlplattor, handgjorda kalendrar osv. Se så fint...


Ett broderi jag gjorde till fina Anna hänger med i denna samlingen.


Sist men inte minst en bild från vår temadag. Vi fick välja vad vi ville syssla med och jag valde så klart återbruk. Fick idén att göra en mobil av gamla virkade dukar. Sagt och gjort, de stärktes med trälim och varmtvatten. Var lite sega med att torka och stelna. Tog hjälp av hårfön, ståltråd och piprensare. Början och resultatet...


1 kommentar: