fredag, november 18

nästa julklapp...

... som ligger och väntar på den Stora Dagen, dvs julafton, är nu klar.

En mössa som gick av bara farten att göra, så snabbt att det blev en nästan likadan till mig själv, både inom loppet av två veckor. Jag väcker uppmärksamhet bland de äldre damerna på jobb när jag varje kafferast och lunchrast drar fram min stickning. I dag var det många Oh och Ah, ännu en ny stickning på gång frågade de. De har koll får man säga. I samma garn började jag idag på ett par sockar är tanken...

Mössan är stickad i ett härligt mjukt garn jag köpte i min favorit butik när jag var i Linköping för två veckor sedan. Det heter Romy, från Redheart och är en blandning, 50% ull och 50% akryl. Gillar ju inte syntet garner egentligen men känslan är underbar. Inte ett dugg sticksigt.

Mönstret är på sätt och vis mitt eget men ändå inte, inspirerades av samma mönster jag använde när jag stickade pannbandet men stickade på rundsticka istället. Fick allt tänka till nån minut extra men det var ju inget svårt alls. Improviserad minskningen på toppen och blev väldigt nöjd med resultatet.



Den lustiga formen på bilden kommer av bunken som jag trädde den på för att framhöva mönstret lite bättre.

1 kommentar:

  1. Ååh vad mysigt med goa tanter på jobbet ^^, hejja vad du stickar och grejar! Jag får nog ta och rycka opp mig lite, känner jag ;))) kramar underbara Skåning <3

    SvaraRadera