torsdag, november 24

Min gula tunika är nu min gula blus

För nån vecka sedan skrev jag och försökte peppa för en kurs i redesign & remake. Tack snälla folkuniversitet för de valde att hålla kursen trots att vi bara var två stycken. Väldigt generöst tycker jag.

Jag gjorde om en svart manchesterkjol i stl 46 till att passa mig. Med lite roliga detaljer dessutom. Har dessvärre ingen bra bild så den får ni inte se. Gjorde även om en svart klänning till en tunika som kommer att vara mycket användbarare. Fantastiskt! Behöver inte shoppa något nytt inför julen nu.

Det plagg jag gjorde om med störst förändring är tunikan nedan. En stor, bulsig tunika jag köpte för något år sedan på Indiska. Gillar fortfarande färgen jätte mycket dessvärre inte passformen, eller den stora, formlösa kragen...



Så, efter några små och stora förändringar har jag nu en lite blus som jag kommer att använda så mycket mer. Ser ni vad jag gjort?


1. klippt bort kragen och ringar ut den

2. Kortat av den med ca 20 cm, och därmed försvann även fickorna

3. öppnat upp sömmen mellan över och underdelen, lagt in insnitt under brösten

4. slätat ut rynket på underdelen, samlat ihop överflödigt tyg, ca 30 cm totalt på framstycket, sydde två raka linjer och klippte bort överflödet

5. och sist men inte minst så tog jag in den några centimeter i sidsömmarna. Som tur är går knapparna ganska lågt så jag får ändå på- och av blusen.

6. Byta till lite roligare knappar??

7. Just det, sydde även på hankar i sidorna så att jag kan ha ett skärp till om jag vill.




Tada!!! Det var så otroligt roligt! Kan bara rekommendera er till att exprimentera hemma!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar