fredag, april 29

ulligt ylle

När jag var klar med de obligatoriska vävarna som vi ska göra i skolan fick jag en sån lust att väva lite till. Jag ville göra baby plädar i ylle. Åh, ylle luktar så gott! Det luktar liksom äkta för det luktar faktiskt får. Inte så där ingenting som syntet garner luktar.

Jag ville leka med färgar, kanske inte de mest självklara kombinationerna. I varpen valde jag vitt, ljusgrått och mörkare grått. Delade upp i tre lika delar. När jag satte upp varpflätan i vävstolen kände jag mig nästan förälskad. Det såg så fint ut! Det är något visst med en vävstol där man dragit på varpan men inte börjat väva än. Det är nåt förväntansfullt över det. Känner nån till en vävstuga i Uddevalla trakten så berätta gärna, för jag kommer att sakna det här med vävandet.

Hur som, tanken var att det skulle bli tre små plädar... Men på något magiskt sätt räckte varpan bara till två. Det måste ju vara magi för inte kan jag ha räknat så totalt fel!!!

Så här såg väven ut när jag plockade ner den häromdagen. Som en stor blombukett, eller en godispåse... välj vad som tilltalar dig mest :-) Jag gillar den i alla fall!












Det som återstod efter att ha klippt ner väven och vägt och mätt den var att kasta in den i tvättmaskinen för lite behandling. Ville att den skulle bli lite kompaktare och lite ulligare. Började med handtvätt 30 grader, ingen effekt. Sen testade jag ylletvätt 40 grader, fortfaranade igen effekt. Kastade sen in den i maskinen på kulörttvätt 40 grader... Effekt! Lite väl mycket effekt! Det är bara så typsikt mig :-) Bildbevis kommer nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar