lördag, april 9

Värt att läsa..

Kollade in bloggen Yosofine idag och hittade en intressant artikel som är väl värd att läsa. Vi tar liksom förgivet att vi kan handla vad vi vill när vi vill. Nytt och fräscht och billigt ska det vara. Men hur ofta tänker vi på hur det där billiga linnet för 49 kr kommit till? Någon odlar bomullen, någon plockar den, någon kardar den, någon spinner den, någon stickar eller väver den, någon färgar den, någon har skapat ett mönster, någon klipper ut mönsterdelarna, någon syr ihop den, någon packeterar den, transport till ett fartyg nånstans, skeppas iväg, transport från fartyg till de olika butikerna och där kommer vi och tänker...

"Oj, vilket fynd!! Även om jag bara använder den nån enstaka gång gör ju inte det något för den var ju så billig"

Jag är själv så skyldig till detta sättet att tänka. Men när jag sen går tillbaka i plaggets "händelseförloppet" så blir jag inte fullt lika exalterad över att bara betala 49 kr. Det är inte ett fynd, det är ett utnyttjande av andra människor och vår natur. Kanske lite hårt men kanske också lite sant... Surfade runt lite till på nätet och hittade en sida som hette Rena Kläder. Har inte hunnit kolla så mycket än men jag tror det är en riktigt bra sida.

Och sist men inte minst...

Länge Leve Second hand, klädbytar dagar och hemmagjort!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar