lördag, maj 21

Lev enklare...

Lev enklare: Idéer för en hållbar livsstil heter en bok jag läst under våren. Den är jätte bra! Otroligt tänkvärd bok om frivillig enkelhet, att välja bort, den handlar om hur vi lever mer energisnålt och mer ekonomiskt mm... Den är i alla fall väldigt läsvärd.

Satt ute en stund nu på eftermiddagen och läste ett kapitel, är nu i slutet och vill nästan börja om från början med en gång. Idag läste jag ett kapitel med rubriken "Lev kreativt", men underrubriken "Handgjort".

Tänkte ni skulle få ta del av några härliga citat därifrån.

Handgjort, reparerat, återvunnet och hemfixat passar också väl överrens med en hållbar livsstil; i den handfasta kreativiteten finns möjligheter att spara såväl pengar som miljö...
... Den som dessutom är pysslig kan ha mycket roligt på vägen. Den förtalada gamla syjuntan var alls ingen dum idé. Man både tänker och pratar fantastiskt bra när händerna är i rörelse. s. 306-307

Länge leve syjuntan!!

Ett annat härligt citat lyder så här:

Kreativitet är som ett långvarigt förhållande som man måste jobba på, uthålligt och med öppenhet. Det här förhållandet har sina goda och dåliga dagar, och det finns stunder när vi bara inte kommer någonvart. Men även om vi inte förmår göra det där viktigaste just idag... kan vi alltid markera at vi vill hålla kanalerna öppna genom att förbereda nästa dags... s. 304

Det knepiga är inte inspirationen, utan tillåtandet. Att försöka vara kreativ med självcensur är som att försöka dansa nedtyngd av stenar... Och då är det inte konstigt om det blir skralt med skaparglädjen. Det gäller att tillåta sig själv. Allt tillåta att testa. Att leta. Göra annorlunda. Vara nybörjare. Ta risken att misslyckas. Eller att verka galen, töntig eller oseriös inför kollegor, grannar, familjen. s.304

Det stämmer så bra! Man måste bara våga vara kreativ, testa att skapa något. Jag satt och pratade med en kille en gång som målar fantastiska oljemålningar och sa att jag önskar att jag också kunde måla men att jag inte kan. Då sa han, Men gör fel då!! Vilka befriande ord!! Jag åkte iväg, köpte penslar, duk och oljefärg och målade två tavlor. Inga mästervärk, inte heller några misslyckande, det är helt enkelt mina tavlor. Poängen är att jag gjorde det trots att jag "inte kunde".

Hänger ni med?!
Våga göra! Våga göra fel! Och gör igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar