torsdag, oktober 23

Fler varma innetofflor har det blivit

Jag har fått lite försmak för det här med att sticka innetofflor nu efter att ha gjort klart de tovade innetofflorna som jag tidigare bloggat om här och här.

Fann ett mönster på Ravelry som hette Simple Garter Stitch Slippers och var hur enkelt som helst. Gick så mycket fortare att göra dessutom vilket är ett stort plus när man vill se snabba resultat. Mönstret är enkel rätstickning vilket gör att det går snabbt att sticka. Dessutom använde jag dubbelt garn vilket även det påskyndar det hela. En tråd obehandlat ullgarn och en tråd akrylgarn. Minns inte vad garnet hette just nu. Det är ett sånt mönster som man kan anpassa precis efter vilket garn och vilken storlek på tofflan man vill ha utan att det krävs några större färdigheter.

Men så här ser de ut i alla fall.



Som ni ser på bilden ovan lyckades jag göra den ena tofflan ca 1 cm kortare än den första. Använde två olika måttband, det ena startade på 1 cm och inte på 0 som man ju kan tycka vore standard. Men tack vare att de är rätstickade är de ganska stretchiga. Jag stickade för att passa en normal 38:a. Som ni ser passar de även mina svullna preggofötter som minst är en storlek 41 i tjocklek i alla fall. Väldigt förlåtande med andra ord. Och väldigt varma och sköna dessutom.



Blev riktigt nöjd med kontrastfärgen på den virkade kanten, lyser liksom upp hela toffeln tycker jag. Att jag sen är väldigt svag för senapsgult hjälper ju inte. Tror nog att det kommer att stickas fler tofflor i denna modellen innan julen är kommen. Många mjuka paket i år :-)

2 kommentarer:

  1. Åh, jag gillar såna här, min farmor brukade göra såna när hon var i stickartagen. Jag har själv försökt mig på det några gånger med hyfsat resultat, bara improviserat, det var länge sen nu men blev sugen när jag såg din bild. Bra när man fryser om fötterna men kanske inte vill ha värmen ända upp på vaden, i sockar blir man lätt för varm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att köra igen Anna! Mönstret är ju dessutom väldigt lätt att följa, Det fixar du!
      Kram

      Radera