tisdag, oktober 21

Husmorsskolans symöte: Mössor, mössor mera mera mössor.

Det har blivit några fler mössor stickade denna hösten förutom mössan till min älskling.
Även jag behövde en ny mössa.

Stickade en jättefin mössa förra året som jag var väldigt nöjd med men precis som mössan till min älskling så blev den något för kort och kröp upp över öronen och blottade dem för väder och vind.

Förra årets mössa
Jag stickade helt enkelt en ny till mig själv så får jag ha denna när det inte är fullt lika kallt ute. Det dumma när jag ofta stickar en mössa och tänker att nu är den lagom hög så glömmer jag ofta räkna in att det ska få plats en hel del uppsatt hår innanför. Men denna gången tog jag höjd för min tofs och fick det till så att jag tycker den sitter både skönt, täcker öronen och får plats med håret utan problem. Blev nästan lite puffig men det gör inget alls.

Min nya mössa
Mössan hade nog funkat som lampskärm också :-) Svårt att ta bra bilder på sig själv så ni får se den så här istället. Den är inte avancerad på något sätt. Enkel resår och sen slätstickning. Improviserade minskningen på toppen men denna gången gick det faktiskt bra. Använde mig av ett entrådigt, vitt ullgarn som jag stickade tillsammans med ett mjukt alpacka garn från Garnstudio i rött och orange. Gillar lite färg. Hade nog velat sticka bara i alpackagarnet men det hade blivit för tunt tror jag, ville ha en ordentlig vintermössa som värmer och tål regn och rusk.

                               

Sist och faktiskt minst är mössan jag stickade häromdagen. Tog inte mer än ett par timmar och jag tyckte den blev så söt. Är riktigt nöjd med den. Skulle vara storlek 1-6 månader enligt mönstret. Men det är ju så olika beroende på hur man stickar och jag var inte så noga med att kolla garnvalet heller. Kan vara att den är lite för stor. Men det är också så svårt att uppskatta ett nyfött huvud när man inte har det framför sig :-) Använde mig av ett tunnare grönt ullgarn som jag stickade dubbelt och ett något tjockare vitt ullgarn. Vad säger ni, visst är den söt? Har helt snöat in på mönstret från Maria Carlander, små vågor. Tror det kommer att stickas några till.


7 kommentarer:

  1. Vilka fina mössor, särskilt den understa tycker ajg också blev supersöt! Ett så bra mönster för att bli av med restgarner också.

    SvaraRadera
  2. Tack! Kan bara instämma 😊

    SvaraRadera
  3. Den där minsta, å vilken fin! Jag gillar allt med den; modellen, färgerna och mönstret!

    SvaraRadera
  4. Tack alla för snälla kommentarer! Den där sista mössan kan jag ju inte ta åt mig äran för mönstret men jag ör så nöjd ändå. Kommer garanterat bli fler!

    SvaraRadera
  5. Ja det kommer eller det behövs en mössa nu. snygga var dom

    SvaraRadera