fredag, oktober 10

Tunika till en liten tjej

När jag var på biblioteket för några veckor sedan satt jag och bläddrade i tidningen "Allt om Handarbete - Stickmagasin". Jag föll pladask för en väldigt söt tunika/klänning. Modellen var otroligt enkel och mönstret verkade lätt att följa. Ett sånt där bra grundmönster som man skulle kunna göra sin egen grej med ganska lätt. Tänk till exempel om man gjorde den enfärgad istället med ett sött flätmönster på framsidan, eller någon annan typ av mönsterstickning. Eller så lägger man resår även lite högre upp för att forma den lite och och sen öka på med maskantalet så får man en helt annan modell med samma enkla grund mönster. Jag tror detta är ett mönster jag kommer att sticka fler gånger. Bara att använda fantasin...

Dessutom är det raglanärm! Jag älskar raglanärm där man slipper sy i ärmarna efterhand. Lyckas aldrig få till det snyggt.

Jag har ca 5 ränder kvar att göra innan det är dags för den avslutande resåren. Den kommer att gå i rött precis som halsringningen och även resåren som ska komma till runt varje ärm. Det kommer att bli en kortärmad tunika.

Enligt modellen gör man inga ökningar efter ärmen är färdig, det är en helt rak tunika. Jag tyckte detta kändes lite tråkigt och ville gärna ha lite mer vidd i den. Så i början på varje ny färgrand har jag gjort två ökningar i varje sidsöm. Funderar på att minska motsvarande antal maskor (som jag gjort ökningar) på sista varvet innan den avslutande resåren för att få lite ballongeffekt på det hela. Vad tror ni om det? Eller ska jag bara låta den vara lite vidare ner till?



Jag är inte stolt över valet av garn. Stickar helst i naturmaterial, känns bättre på något sätt. Men ibland är det enklare att köpa ett syntetgarn om man vill testa ett mönster eller en givare som man inte är så säker på varken kommer att gilla eller använda plagget. Valet föll på "red heart baby" ett väldigt mjukt och lättstickat garn i 100% akryl.

2 kommentarer:

  1. Visst är det! Denna tunikan är verkligen så anpassningsbar efter smak och tycke :-)

    SvaraRadera