lördag, mars 19

Tågvantarna eller... det är ju faktiskt Lovikka vantar.

Nu, NU har vantarna fått sina tummar!
Och oj oj som det gick med tummarna. Om man börjar maska av för tidigt blir tummen väldigt trång kan jag meddela. Men då kan man trycka en tjock sticka, förslagsvis nr 10 in i tummen för att vidga den lite så att man liksom får plats med sin egen tumme. Om man då som jag sätter ett gummiband runt om stickan för att hålla den på plats, ja, det ska man inte göra helt enkelt. Vantens tumme gick under beteckningen penistummen ett tag. Men det som är bra med Lovvika vantar är ju att de är ruggade så den spännande formen syns inte så framträdande längre.


Jag har en plan att brodera någonting i grönt på ovansidan av tummen. Inte göra som man klassiskt brukar med lovikka vanter, ni vet med blått, rött och gult är det va? Gjorde ett försök men så här kan det inte se ut insåg jag snabbt.


Så det blir till att riva upp, försöka med att annat garn och andra stygn. Så kanske jag har en helt färdig vante att visa upp snart!

(I knitted these woolen mittens while on a trainride. One mitten each way! Perfect trainriding activity! It took me a while to get the thumbs in place though, it's always a bit tricky. Anyway now they are in place, a bit funny looking but fully functional :-) I'm also planning to embroider something on them. I experimented a bit but wasn't happy with the way it looked, so I'll remove it and start over again...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar